Verkkolaskujen muutoksista on tullut kysymyksiä ja tällä sivulla vastaamme niihin keskitetysti. Syy miksi teimme isoja muutoksia verkkolaskuihin ja samalla vaihdoimme verkkolaskuoperaattoria on 1.4.2020 voimaan astunut verkkolaskulaki ja sen tuomat vaatimukset, kuten verkkolaskun toimittaminen eurooppalaista standardia vastaavassa formaatissa, kuten Finvoice 3.0. Operaattorin vaihdon avulla pystyimme myös laskemaan verkkolaskujen hintoja 0,1 € / kpl jokaisella käyttötasolla.

Jos et löydä alta vastausta kysymykseesi, niin ole yhteydessä meihin. Pahoittelut kaikille, joilla on ollut ongelmia muutosten jälkeen.

Miksi tarvitsen ALV-numeron verkkolaskun lähetykseen?

Jos yrityksesi on arvonlisäverovelvollinen, niin tällöin yritykselläsi tulee olla ALV-numero lisättynä, sillä muuten verkkolasku ei ole eurooppalaisen standardin mukainen, eikä verkkolaskua voi tällöin lähettää. ALV-numeron saat lisättyä yrityksellesi palvelussa kohdasta ”Omat tiedot” – ”Laskutustiedot” – ”ALV-numero”. ALV-numero validoidaan EU:n ALV-rekisteristä, eikä yritykselle voi määrittää ALV-numeroa, joka ei ole voimassa. ALV-numeron voi muodostaa Y-tunnuksen perusteella lisäämällä alkuun FI ja perään Y-tunnuksen ilman väliviivaa. Jos ALV-numero kenttä on tyhjä, voit myös klikata kentän vieressä olevaa Hae-nappia, jolloin ALV-numero haetaan automaattisesti.

Yritykseni ei ole arvonlisäverovelvollinen, joten miksi tarvitsen ALV-numeroa verkkolaskun lähetykseen?

Jos yrityksesi ei ole arvonlisäverovelvollinen, niin tällöin et tarvitse ALV-numeroa etkä voi sitä yrityksellesi lisätä. ALV-numeroa tarvitaan silloin, kun luot normaaleja arvonlisäveron sisältäviä laskuja. Jos luot arvonlisäverottomia laskuja, niin valitse tällöin laskun lisäys/muokkaus -ikkunassa ”Laskun tyyppi” -valintalistasta ”Ei arvonlisäveroa”. Tällöin ”Laskun alaviite” -kenttään täytetään automaattisesti selitykseksi ”Ei sisällä arvonlisäveroa AVL 3 §:n perusteella”. Tämä tarkoittaa ettei myyjä ole arvonlisäverovelvollinen, koska tilikauden liikevaihto on alle verovelvollisuuden rajan. Jos yrityksesi ei ole muun syyn, esim. yleishyödyllisen toiminnan, takia arvonlisävelvollinen, tulee oikea syy vaihtaa ko. kenttään, sillä arvonlisäverottomalle myynnille tulee aina Verottajan ohjeistuksen mukaisesti antaa syy.

Jotta sinun ei tarvitsisi erikseen aina valita oikeaa laskun tyyppiä, lisäsimme sen myös asetuksiin, joissa voit määrittää laskun oletustyypin sekä oletusalaviitteen. Näitä käytetään sitten oletuksena, kun luot uusia laskuja.

Miksi asiakkaalle pitää määrittää ALV-numero joissain tapauksissa?

Jos olet lähettämässä laskua, jonka tyyppi on ”Rakennusalan käänteinen arvonlisävero”, ”Tavaramyynti EU-alueelle” tai ”Palvelumyynti EU-alueelle”, tulee vastaanottajalla olla eurooppalaisen standardin mukaisesti ALV-numero. Yritysasiakkaan muokkaus ikkunassa Y-tunnuksen viereen on lisätty ALV-numero -kenttä. ALV-numero validoidaan EU:n ALV-rekisteristä, eikä asiakkaalle voi määrittää ALV-numeroa, joka ei ole voimassa. Jos ALV-numero kenttä on tyhjä, voit klikata kentän vieressä olevaa Hae-nappia, jolloin ALV-numero haetaan automaattisesti.

Miksi asiakkaalle tai yritykselleni pitää määrittää laskutusosoite, vaikka lähetän verkkolaskua?

ALV-vaatimusten mukaisesti sekä ostajan että myyjän osoitetiedot ovat pakolliset. Osoitteelta tulee löytyä sekä (katu)osoite että postinumero ja -toimipaikka. Myös maa on pakollinen tieto verkkolaskustandardilla, mutta se asetetaan automaattisesti Suomeksi, jos sitä ei ole annettu.

Olen saanut sähköpostin, jossa kerrotaan, että verkkolaskun lähetys ei ole onnistunut

Ennen 6.4.2020 lähetetyissä verkkolaskuissa tähän saattoi olla useampia syitä. Yleisin syy oli, että olet lähettänyt verkkolaskun pelkän Y-tunnuksen avulla tai että asiakkaalle on määritetty verkkolaskuosoite, mutta ei verkkolaskuoperaattoria. Tällöin järjestelmä sai ensin viestin epäonnistuneesta verkkolaskusta, mutta tämän jälkeen Netboxin automatiikka etsi oikean verkkolaskuosoitteen Y-tunnuksen perusteella ja lähetti verkkolaskun sinne. Jos verkkolasku on lopulta löytänyt perille, näet tästä tiedon ko. laskun Lähetystiedot-taulukossa.

6.4.2020 jälkeen lähetettyjen verkkolaskujen kohdalla ko. ilmoitus tarkoittaa, ettei verkkolaskua ole voitu toimittaa asiakkaalle ja syy tulee käydä tarkistamassa laskun Lähetystiedot-taulukosta, lataamalla xml-virheraportti Liite-sarakkeesta. Riippuen virheestä sekä vastaanottajan operaattorista, virheen saa mahdollisesti selville raportista ja joskus se on myös selkeä, kuten OP:n ”Vastaanottajaa ei löydy” -virhe. Jos ette keksi mistä virhe johtuu, olkaa hyvä ja lähettäkää ko. virheraportti tukeemme, niin selvitämme sen syyn. 6.4. – 11.4. välillä lähetetyissä verkkolaskuissa ongelmana saattoi olla virheellinen operaattorin välittäjätunnus, jonka takia verkkolaskua ei saatu lähetettyä. 11.4. asennetussa päivityksessä välittäjätunnus on muutettu valintalistaksi, jolloin sitä ei voi kirjoittaa väärin.