Otimme Paytrailin uuden maksupalvelun käyttöön, kun he lopettivat aiemmin käytössä olleen maksupalvelun tukemisen. Tämä on nyt aiheuttanut osalla käyttäjistämme ongelmia erityisesti pankkimaksuissa. Uusi maksupalvelu käyttää laajalti pankkien uusia PSD2-rajapintoja ja tämän takia osa käyttäjistämme ei ole voinut suorittaa pankkimaksuja palvelumme kautta.

Päivitetty viimeksi 12.4.2022 klo 13:30:

Nordea: Jos käytössäsi on Nordean yritystili, valitsethan maksuvalintasivulla ”Nordea B2B” -napin ”Nordea” -napin sijaan. Tällöin voi maksaa yritystililtä.

OP: Jos käytössäsi on OP:n yritystili, voit saada virheilmoituksen ”Maksun vahvistus ei onnistunut. Maksunvälittäjä on vaihtanut maksujärjestelmää, ja siksi tilin käyttö vaatii lisäkäyttöoikeudet. Ota yhteyttä OP:n yritysasiakaspalveluun 0100 05151”. Ole tällöin yhteydessä pankkiisi lisäkäyttöoikeuteen liittyen. Lisätietoa OP:n sivuilta.

Danske Bank: Paytrail selvittää tällä hetkellä yhdellä Danske Bankin kanssa ongelmaa yritystileiltä maksamiseen liittyen. Tähän ei ole odotettavissa pikaista korjausta, joten sitä ennen suosittelemme katsomaan kohdasta ”Muita maksuvaihtoehtoja”, miten saatte maksut suoritettua.

OmaSp: Yritystilille pitää olla lisättynä oikeus PSD2-maksurajapinnan käyttöön. Jos näin ei ole, olethan yhteydessä pankkiisi.

Muut pankit: Meillä ei ole tietoa, että PSD2-rajapintojen käyttöönotto olisi aiheuttanut ongelmia muissa pankeissa, mutta jos näin on, pyydämme ilmoittamaan tästä meille. Tällöin kannattaa olla yhteydessä myös pankkiinne varmistaakseenne, että tileille on sallittu maksaminen PSD2-rajapintojen kautta. Voitte mainita erikseen, että maksuvälittäjänä toimii Paytrail, joka on pankeille tuttu toimija.

Miten saan ongelman korjatuksi?

Saamamme tiedon mukaan ongelmat johtuvat pääsääntöisesti siitä, että nämä uudet PSD2-rajapinnat tarvitsevat yleisesti valtuutuksen/lisäkäyttöoikeuden, jotta niiden kautta voidaan maksaa, erityisesti yritystileiltä. Esimerkiksi OP antaa tällöin virheilmoituksesi ”Maksun vahvistus ei onnistunut. Maksunvälittäjä on vaihtanut maksujärjestelmää, ja siksi tilin käyttö vaatii lisäkäyttöoikeudet. Ota yhteyttä OP:n yritysasiakaspalveluun 0100 05151”.

Eli suosittelemme olemaan ensin yhteydessä pankkiinne varmistaakseenne, että tileille on sallittu maksaminen PSD2-rajapintojen kautta. Voitte mainita erikseen, että maksuvälittäjänä toimii Paytrail, joka on pankeille tuttu toimija.

Huomatkaa, että tämä valtuutusongelma ei kosketa ainoastaan Laskupistettä vaan kaikkia muitakin pankkien PSD2-rajapintoja käyttäviä palveluita, joten lisäkäyttöoikeuden antaminen auttaa jatkossa myös muiden palveluiden ja verkkokauppojen, jotka siirtyvät kovaa vauhtia käyttämään näitä uusia rajapintoja, maksujen kanssa.

Muita maksuvaihtoehtoja

Jos maksamisessa on kiire, ettekä kerkeä tässä kohtaa hoitamaan asiaa pankkinne kanssa, niin onneksi löytyy myös useampia muita maksuvaihtoehtoja. Eli maksuvaihdoksi voi valita myös luottokortin (Mastercard, Visa ja Amex), joista olemme kuulleet ongelmista ainoastaan Ålandsbankin kortin kanssa. Myös mobiilimaksu (MobilePay, Pivo ja Siirto) on yksi toimiva vaihtoehto.

Viimeisenä vaihtoehtona on kukkaron miinussaldon laskutus, jolloin palvelussa olevan kukkaronne saldo voi mennä miinukselle ja jos se on miinuksella vielä kuun vaihteessa, lähetämme tästä laskun viiden euron laskutuslisän kera. Laskutuslisää ei peritä, jos otatte verkkolaskut vastaan palveluumme ja lasku lähetetään teille tällöin verkkolaskuna suoraan ostoreskontraanne.

Ongelmista raportointi

Jos kohtaatte muita kuin PSD2-valtuutuksesta johtuvia ongelmia pankkimaksuissa tai ongelmia korttimaksamisessa tai mobiilimaksamisessa, ilmoittakaa näistä meille ja päivitämme tarvittaessa tätä ohjeistustamme.