Laskutusohjelman versio 9.3.1

Laskupiste on päivitetty uuteen 9.3.1 versioon, jossa mukana parannus laskujen ja tarjousten kopiointiin. Alta löydät tietoa muista tekemistämme muutoksista ja korjauksista.

Uudet ominaisuudet

  • Tarjouksen, laskun, toistuvan laskun sekä kuitin kopiointiin on Asiakkaan valinta -ikkunaan tuotu mahdollisuus valita myös sama asiakas, jolta ollaan kopioimassa. Kiitokset Tarjalle hyvästä kehitysideasta.

Muutokset

  • Jos yritys on luonut yli 1000 laskua, ei näitä enää jatkossa näytetä kaikkia kerralla Laskut-sivulla, vaan oletuksena näytetään kuluvan vuoden laskut ja jos laskuja on useamman vuoden ajalta, vuoden voi valita valintalistasta.
    • Meillä on jo paljon useita tuhansia laskuja luoneita käyttäjiä. Laskut sivu on voinut tällöin olla todella hidas, kun siihen on haettu yrityksen kaikki laskut usean vuoden ajalta. Muutos nopeuttaa sivun latausta huomattavasti paljon laskuttaneilla käyttäjillä.
    • Myyntireskontrassa näytetään kaikki maksamattomat laskut, joten sitä kannattaa hallita aktiivisesti ja merkitä maksetut laskut maksetuiksi, jotta ne poistuvat myyntireskontrasta ja näin ollen helpottavat sen hallintaa sekä nopeuttavat latautumista.
  • Selaimen paikallisen muistin täyttyessä palvelua ei voinut käyttää, ennen kuin paikallisen muistin oli käsin tyhjentänyt (tai käytti eri selainta tai selaimen private/incognito -tilaa). Jatkossa palvelu tunnistaa paikallisen muistin täyttymisen ja pyrkii poistamaan sieltä ei-pakollisia tietoja, kuten taulukoiden ulkoasuja (mm. minkä sarakkeen mukaan taulukko on järjestetty, mitkä sarakkeet ovat näkyvissä sekä kuinka monta riviä näytetään kerralla). Ko. tietojen poistosta näytetään käyttäjälle ilmoitus.

Bugikorjaukset

  • Laskun lähetys tai tulostus ei päivittänyt laskun tilaa Myyntireskontra- tai Laskut -sivuilla ennen kuin sivun päivitti
  • Muistutuksen lisäys -ikkunassa näkyi Sulje-nappi, joka aiheutti virheen. Jatkossa ko. nappi on piilotettuna lisäyksen yhteydessä ja näkyvissä ainoastaan muokkaus -ikkunassa
  • Verkkolaskun lähetys -ikkuna avasi käyttöliittymävirheen raportointi-ikkunan, jos verkkolaskun lähetys ei ollut mahdollista esim. puuttuvan postiosoitteen takia
  • Jos toistuva lasku oli pysäytetty käyttösopimuksen loppumisen takia, ei sitä ollut mahdollista aktivoida käyttöliittymän kautta. Jatkossa tämä onnistuu valitsemalla toistuvan laskun sivulla Lisätoiminnot – Aktivoi.
    • Toistuvan laskun aktivointi luo siitä automaattisesti seuraavan laskun ja jatkaa toistoa tästä
    • Aktivointi vaatii, että käyttösopimus on voimassa
    • Toistuvaa laskua ei voida aktivoida, jos sille on määritetty edellisen laskun maksun tarkistus eikä ko. laskua ole merkitty maksetuksi. Kun lasku merkitään maksetuksi, aktivoituu toistuva lasku tällöin automaattisesti.
  • Kun tuotteen muokkauksessa muutti tarkenteen tyypin päivämäärästä takaisin tekstikentäksi Tarkenne-kenttään saattoi jäädä ylimääräinen teksti, esim. ORDER_DATE

Muuta

  • Päivitetty kaikki käyttöliittymäkomponentit uusimpiin versioihinsa

Markus Kettunen / Laskupiste / 27. helmikuuta 2021

 

LASKUTUSOHJELMAN VERSIO 9.3.0

Palveluun on tehty laajempi versiopäivitys uuden 9.3.0 version myötä. Isoimpina uusina ominaisuuksina tarjouksen parannukset, asiakkaan liittäminen useaan asiakasryhmään sekä kommenttien pohjalta kehitetty uusi muistiinpanot-osio. Näistä sekä muista uusista ominaisuuksista ja muutoksista lisätietoa alla.

Uudet ominaisuudet

  • Tarjouksen parannukset ja muutokset
    • Tarjouksen luontiin lisätty esikatselu ja vahvistus samaan tapaan kuin laskun luonnissa
    • Tarjoukselle lisätty uusi tila ”Luonnos”
      • Luonnos-tilassa olevalle tarjoukselle ei kiinnitetä tarjouksen numeroa vaan vasta kun se vahvistetaan
      • Jos tarjouksen tila on ”Luonnos”, Lähetä-nappi on korvattu ”Vahvista ja lähetä” -napilla
      • Luonnoksia ei lasketa mukaan tarjouskantaan eikä muuhun statistiikkaan
      • Luonnos-tilassa olevaa tarjousta ei voi tulostaa (paitsi esikatselu), lähettää eikä siitä voi luoda esim. laskua
      • Tarjous-listauksesta voi hakea myös pelkkiä luonnoksia
        • Luonnokset näkyvät myös Laskuttamattomat ja Kaikki -valinnoilla
  • Esikatselun parannukset laskuille ja tarjouksille
    • Jos myöhässä olevalle laskulle on lisätty muistutuskulut, voi esikatseluun valita laskun sijaan myös maksumuistutuksen
    • Tarjouksesta voi esikatsella myös tilausvahvistusta, kun tarjouksen tilana on Tarjottu tai Hyväksytty
  • Asiakkaan liittäminen useaan asiakasryhmään
    • Asiakas voi liittyä vain yhteen pääasiakasryhmään, jolta haetaan tarvittaessa mm. maksuehto ja alennusprosentti
    • Asiakas voi liittyä tämän lisäksi useaan muuhun valinnaiseen asiakasryhmään, joille voidaan mm. luoda ryhmälaskuja
    • Asiakasryhmäkohtainen raportti haetaan pääryhmän mukaan
  • Kommentit muutettu muistiinpanoiksi
    • Muistiinpanoille voi lisätä asiasanoja/tageja samaan tapaan kuin dokumenteille
    • Muistiinpanon voi merkitä yksityiseksi, jolloin mahdolliset muut yrityksen käyttäjät eivät sitä näe
      • Muistiinpanon voi merkitä yksityiseksi ainoastaan muistiinpanon lisääjä
      • Yrityksellä voi olla useampia käyttäjiä vain Pro- ja Ultra-tasoilla sekä Pro-tason koekäytön aikana, mutta yksityisyyden voi asettaa jokaisella tasolla, jolloin jos myöhemmin päivittää tasolle, jolla on useampia käyttäjiä, yksityiset muistiinpanot eivät näy muille. Ne eivät näy myöskään esim. kirjanpitäjällesi, jos olet luonut hänelle valtuutuksen palveluun.
    • Muistiinpanoja voi katsella keskitetysti vasemman menun uuden Muistiinpanot-linkin kautta
      • Kuten suurimmassa osassa muistakin taulukoista, sisällöstä voi hakea suodatus-toiminnon kautta (esim. tageilla) ja rivejä voi järjestää eri sarakkeiden mukaan, esim. aikajärjestyksessä
      • Yksityinen-sarake on oletuksena piilotettu, mutta sen saa näkyviin klikkaamalla taulukon yläpuolelta Toiminnot – Näytä – Yksityinen
  • Verkkolaskujen lähetys ja postitus myös Apixin kautta
    • Netboxin kanssa olleiden ongelmien takia tuomme takaisin mahdollisuuden lähettää verkkolaskuja ja postituksia myös Apixin kautta (joka oli operaattorimme ennen Netboxia)
      • Oletuksena käytämme vielä Netboxia, mutta operaattorin voi halutessaan vaihtaa, erikseen verkkolaskuille ja postituksille, yrityksen asetuksista
    • Verkkolaskujen ja postitusten hinnat ovat samat riippumatta operaattorista
    • Apix
      • Hyvät puolet
        • Jos Apix ottaa verkkolaskun vastaan, sen asiakaslupauksena on toimittaa se. Jos verkkolaskun lähetys ei jostain syystä onnistu, hoitavat he lähetyksen jollain muulla tavoin, esim. postitse
        • Postituksissa postimerkinnät eivät voi tulostua logon päälle, sillä Apix tulostaa osoitetiedot aina tyhjälle sivulle
        • Verkkolaskun ja postituksen lähetyksen voi peruuttaa tunnin sisällä lähetyksestä
      • Huonot puolet
        • Verkkolaskua ei voi lähettää mihin tahansa osoitteeseen (sellaiseen jota ei löydy kansallisesta verkkolaskuosoitteistosta tai Apixin omasta osoitteistosta)
    • Netbox
      • Hyvät puolet
        • Netboxin kautta verkkolaskun voi lähettää mihin tahansa suomalaiseen (olemassa olevaan) osoitteeseen – myös sellaisiin, joita ei löydy kansallisesta verkkolaskuosoitteistosta
      • Huonot puolet
        • Vaikka Netbox ottaisi verkkolaskun vastaan, ei ole takeita että se pystyy lähettämään sitä perille, mutta maksu menee myös jokaisesta epäonnistuneesta yrityksestä (epäonnistumisesta ilmoitetaan sähköpostilla käyttäjälle).
        • Postituksissa postimerkinnät saattavat tulostua logon päälle
        • Verkkolaskun ja postituksen lähetystä ei ole mahdollista peruuttaa
    • Lähetystiedot taulukon riveille on tuotu työkalu-ikoni, jonka kautta on mahdollista tarkistaa lähetyksen tila sekä peruuttaa se (Apix). Toiminnot ovat käytettävissä rivin tilan mukaan.
  • Toistuville laskuille lisätty seuraavat uudet tagit
    • {price} asettaa seuraavan laskun hinnan (esim. 29,99 €) laskun kuvaukseen
    • {nextCycle} asettaa seuraavan toimitusvälin pituuden (esim. 4 kuukautta) laskun kuvaukseen
  • Tuotteen kopiointi, joka löytyy tuotesivun Lisätoiminnot-napin alta
  • Laskun muuttaminen kuitiksi
    • Kätevä toiminto, jos olet kerennyt jo luomaan laskun ja asiakas haluaakin maksaa sen käteisellä
    • Muuta kuitiksi -toiminto löytyy laskusivun Lisätoiminnot-napin alta
    • Vain Luonnos- tai Avoinna-tilassa olevan laskun voi muuttaa kuitiksi
  • Sähköpostilla lähetetään varoitus viikkoa ennen kuin lisenssi on päättymässä ja kerrotaan miten sen voi uudistaa
    • Viestissä kerrotaan myös, että uusia tarjouksia tai laskuja ei voi luoda (jos lisenssi kerkeää päättymään) ennen sen uudistamista ja myös toistuvat laskut pysäytetään, jos lisenssi on kerennyt päättymään
  • Laskutetun tai maksumuistutetun laskun sivulla, laskunumeron edessä, näytetään varoitusikoni, jos laskun (viimeinen) lähetys ei ole onnistunut. Epäonnistuminen päätellään alla olevien sääntöjen mukaisesti.
    • Sähköpostilla lähetettyä laskua ei ole avattu viiden päivän sisällä lähetyksestä
    • Verkkolaskun lähetyksestä on tullut virheilmoitus
    • Postituksesta on tullut virheilmoitus
  • Etusivulla näytetään laskujen epäonnistuneet (viimeiset) lähetykset omassa uudessa osiossaan
    • Epäonnistuminen päätellään samoilla säännöillä kuin yllä
    • Listassa näytetään ainoastaan maksamattomaan laskuun liittyvä viimeinen lähetys, joka on suoritettu viimeisen vuoden aikana

Muutokset

  • Hyvityslaskun päivämääräksi asetetaan jatkossa hyvityslaskun luontipäivä eikä alkuperäisen laskun päivämäärä, kuten aiemmin
    • Samalla eräpäivä asetetaan yhtä kauas tulevaisuuteen kuin se oli alkuperäisellä laskulla
    • Jos hyvityslasku lähetetään jostain syystä jälkikäteen verkkolaskuna, asetetaan sen eräpäiväksi verkkolaskuaineistolle, aikaisintaan neljäs päivä hyvityslaskun lähetyksestä. Esimerkiksi OP ja Danske Bank eivät ota vastaan asiakkailleen hyvityslaskua, jonka eräpäivä on mennyt.
  • Lähetystiedot-taulukossa näytetään jatkossa operaattori verkkolaskuilla, tekstiviesteillä sekä sähköposteilla
    • Jos sähköpostin on lähettänyt useaan eri operaattorin sähköpostiosoitteeseen, ei operaattoria näytetä, mutta sähköpostiosoitteet voi tarkistaa Lähetystapa-sarakkeen ikonista
    • Jos lähetyksen on hoitanut manuaalisesti operaattorina näytetään oman yrityksen nimi
    • Tekstiviestillä operaattori näytetään vasta, kun operaattorilta on saatu tieto tekstiviestin lähetyksen onnistumisesta
  • Tarjouksen kopiointi ei jatkossa enää luo suoraan uutta tarjousta, vaan se avaa tarjouksen luonti-ikkunan täytettynä kopioitavalta tarjoukselta haetuilla tiedoilla
  • Postitukset on mahdollista lähettää jatkossa taas myös Priority-luokassa (sekä mustavalkoisena että värillisenä)
  • Etusivun avoimet osasuoritukset ja varastohälytykset -osioista voi avata laskun tai tuotteen hiiren oikealla napilla uuteen välilehteen, jolloin voi avata useamman laskun tai tuotteen tarkempaa käsittelyä varten. Varastohälytyksissä hiiren oikea nappi toimii tuotteen nimen päällä. Uusi epäonnistuneet lähetykset -osio toimii samaan tapaan.
  • Muistutuksiin lisätty mahdollisuus määrittää ne yksityisiksi, samaan tapaan kuin muistiinpanot
    • Muistutuksen voi merkitä yksityiseksi, jolloin mahdolliset muut yrityksen käyttäjät eivät sitä näe
      • Muistutuksen voi merkitä yksityiseksi ainoastaan muistutuksen lisääjä
      • Yrityksellä voi olla useampia käyttäjiä vain Pro- ja Ultra-tasoilla sekä Pro-tason koekäytön aikana, mutta yksityisyyden voi asettaa jokaisella tasolla, jolloin jos myöhemmin päivittää tasolle, jolla on useampia käyttäjiä, yksityiset muistutukset eivät näy muille. Ne eivät näy myöskään esim. kirjanpitäjällesi, jos olet luonut hänelle valtuutuksen palveluun.
    • Muistutukset ovat aiemmin näkyneet vain itselle sekä pääkäyttäjälle. Olemassa olevat muistutukset on muutettu julkisiksi, jolloin ne näkyvät kaikille yrityksen käyttäjille. Tarvittaessa olemassa olevat muistutukset voi käsin käydä asettamassa yksityisiksi.
    • Riippumatta muistutuksen yksityisyys-asetuksesta, muistutuksesta lähetettävä sähköposti lähetetään aina muistutuksen lisääjälle
  • GDPR:n mukaisen asiakastiedon voi jatkossa ladata asiakas-sivulta ainoastaan pääkäyttäjä tai alikäyttäjä, jolla on hallinnointioikeus asiakkaat-osioon.
  • Vaikka käyttöoikeus oli päättynyt, toistuvista laskuista luotiin silti uusia laskuja. Jatkossa, jos käyttöoikeus on päättynyt, kun toistuvasta laskusta ollaan luomassa laskua, pysäytetään toistuva lasku ja lähetetään tästä sähköpostilla tieto käyttäjätunnuksena olevaan sähköpostiosoitteeseen.
  • Liitetiedoston maksimikokoa on kasvatettu tarjouksilla 1 Mt -> 5 Mt
    • Yhteiskoon maksimiksi on asetettu 10 Mt
    • Jos tarjouksen lähettää sähköpostin liitteenä, yhteiskoko saa tällöin olla maksimissaan 5 Mt, sillä isommat liitetiedostot saattavat aiheuttaa ongelmia sähköpostipalveluissa.

Bugikorjaukset

  • Koontilaskua ei voinut luoda Tarjottu-tilassa olevista tarjouksista, vaan ainoastaan Avoin tai Hyväksytty -tilassa olevista tarjouksista
  • Asiakas- ja tuotesivun ostoraportit eivät päivittäneet yhteissummia tekstihaun mukaan
  • Jos laskuluonnos oli tehty ennen kuin maksuvalvonta otettiin käyttöön ja kun tämän jälkeen ko. laskun vahvisti ja lähetti, ei tätä lähetetty maksuvalvontaan, koska se oli luotu ennen maksuvalvonnan käyttöönottoa. Jatkossa ko. tarkistus tehdään laskun vahvistuksen yhteydessä.
  • Kirjanpitäjälle mahdollisesti luotu käyttöoikeus laskettiin Pro-tasolla käyttäjämäärään, joka voi olla maksimissaan viisi. Jatkossa kirjanpitäjän käyttöoikeus ei vaikuta käyttäjämäärään.
  • Työmaatunniste-tietoa ei tuotu verkkolaskulle ollenkaan. Jatkossa se tuodaan oikealle paikalleen DeliverySiteCode-kenttään.
  • Tarjoukselta ei ollut mahdollista poistaa sille ladattuja liitteitä
  • Jos laskun luonti -ikkunassa asetti laskunumeron käsin, laskun esikatselussa laskunumeron perässä näkyi ylimääräinen nolla. Kun laskun vahvisti ylimääräistä nollaa ei kuitenkaan asetettu laskun numeroon. Kiitokset Eskolle ongelman raportoinnista!

Markus Kettunen / Laskupiste / 6. helmikuuta 2021

 

LASKUTUSOHJELMAN VERSIO 9.2.1

Laskupiste on päivitetty uuteen 9.2.1 versioon, jossa on erityisesti vuodenvaihteessa voimaan astuvaan perintälain väliaikaiseen muutokseen liittyviä muutoksia. Alta löydät, niiden lisäksi, tietoa myös muista tekemistämme muutoksista ja korjauksista.

Muutoksia koskien 1.1.2021 voimaan astuvaa perintälain väliaikaista muutosta, jonka on tarkoitus olla voimassa 30.6.2021 asti

  • Huomautusmaksun suuruus suomalaiselle yritysasiakkaalle on maksimissaan 10 euroa eikä palvelu anna lähettää tätä suurempia
    • Henkilöasiakkaalle huomautusmaksun suuruus on perintälain mukaisesti 5 euroa
  • Toisen huomautusmaksun sisältävän maksumuistutuksen voi lähettää yritysasiakkaalle vasta kun vähintään seitsemän päivää on kulunut edellisen maksumuistutuksen lähetyksestä
    • Henkilöasiakkailla ensimmäisen huomautusmaksuja sisältävän maksumuistutuksen voi perintälain mukaisesti lähettää 14 päivän kuluttua eräpäivästä ja seuraavan 14 päivää edellisestä muistutuksesta

Muutokset

  • Laskun tulostaminen laskusivun Lisätoiminnot-painikkeesta (”Lisätoiminnot” – ”Tulosta” – ”Lasku”) ei jatkossa muuta laskua laskutetuksi eikä suorita sille automaattisesti muitakaan toimenpiteitä, kuten lähetä sitä maksuvalvontaan (jos maksuvalvonta on käytössä). Lasku tulee tulostaa laskusivun Lähetä-toiminnon kautta, jotta se merkitään automaattisesti laskutetuksi ja siihen kohdistetaan muut mahdolliset automaattiset toimenpiteet.
    • Ko. kautta tulostetusta laskusta ei myöskään tallenneta kopiota Lähetystiedot-taulukkoon manuaalisena lähetyksenä
    • Myöskään maksumuistutuksen tulostaminen ko. tavalla, ei aiheuta siihen automaattisia toimenpiteitä – esim. merkitse sitä muistutetuksi
    • Tulostaminen ko. kautta on tarkoitettu pääsääntöisesti siihen, että laskusta/maksumuistutuksesta voi näin tulostaa itselleen kopion. Suosittelemme kuitenkin lähettämään laskun/maksumuistutuksen asiakkaalle, jonka jälkeen lähetetyn PDF-tiedoston voi ladata laskusivun Lähetystiedot-taulukosta itselleen. Jos haluat vain nähdä miltä lasku näyttää, suosittelemme käyttämään Esikatsele-toiminnallisuutta.
  • Taulukoissa, joissa voi valita useita rivejä ja joissa lasketaan dynaamisia yhteissummia, lasketaan nämä jatkossa valittujen rivien mukaan. Jos yhtään riviä ei ole valittuna, niin tällöin lasketaan taulukossa näytettävien rivien yhteissumma kuten aiemmin.
  • Etusivulla olevia ”Avoimet muistutukset”, ”Avoimet osa/ylisuoritukset” ja ”Varastohälytykset” -osioita muokattu siten, että jos niissä on paljon sisältöä, ei kaikkea näytetä kerralla, vaan niiden sisälle ilmaantuu vierityspalkki, jonka avulla voi tarkastella koko sisältöä
  • Hyvän tavan mukaisesti ensimmäisen huomautusmaksun voi jatkossa lähettää suomalaiselle yritysasiakkaalle vasta kun vähintään kolme päivää on kulunut alkuperäisen laskun eräpäivästä. Tällöin voidaan varmistua, että eräpäivänä maksettu lasku on kerennyt kirjautua vastaanottajan pankkitilille.
  • Perintälain mukaisesti suomalaiselle henkilöasiakkaalle voi lähettää maksimissaan kaksi uusia huomautusmaksuja sisältävää maksumuistutusta. Olemme lisänneet saman ehdon koronatilanteen takia myös suomalaisille yritysasiakkaille, jolloin useampia huomautusmaksuja sisältävät maksumuistutukset eivät nostaisi kokonaiskuluvastuuta liian suureksi ja näin aiheuttaisi ongelmia mahdolliseen perintään. Jos laskua ei makseta kahden maksumuistutuksen jälkeen, suosittelemme lähettämään sen perintään palvelun kautta.
  • Nopeutettu myyntireskontran latautumista erityisesti, kun laskuja on useita satoja tai tuhansia

Bugikorjaukset

  • Jos kuitin oli luonut olemassa olevalle asiakkaalle, ei asiakkaaksi voinut vaihtaa järjestelmän Käteisasiakasta
  • Jos lähete luotiin tarjouksesta, ei siihen otettu mukaan tarjoukselle määritettyä asiakkaan viitettä
  • Jos alikäyttäjällä ei ollut oikeutta asiakkaisiin tai tuotteisiin, saattoi hän raportointiosiossa klikata ko. osioihin vievää linkkiä, joka ohjasi käyttäjän kirjautumissivulle, koska hänellä ei ollut oikeutta ko. sivulle. Jatkossa ko. linkkiä ei luoda, jos siihen ei ole oikeutta.
  • Laskun, jonka asiakkaalta puuttui osoite, saattoi lähettää maksuvalvontaan ”Lisätoiminnot” – ”Tulosta” – ”Lasku” -painikkeiden kautta. Jatkossa laskun tulostus ko. kautta, ei lähetä sitä maksuvalvontaan. (Kts. muutoksista kohta ”Laskun tulostaminen laskusivun Lisätoiminnot-painikkeesta”)
  • Jos loi uuden asiakkaan Asiakkaan valinta -ikkunan kautta ennen laskun luontia, ei uuden laskun luonti auennut automaattisesti tämän jälkeen vaan se piti aloittaa uudelleen

Markus Kettunen / Laskupiste / 30. joulukuuta 2020

 

LASKUTUSOHJELMAN VERSIO 9.2.0

Palveluun on tehty laajempi versiopäivitys uuden 9.2.0 version myötä. Isoimpina uusina ominaisuuksina pitkään odotettu tuki aputoiminimille sekä tuki PDF-tositteille. Näiden lisäksi laskuriveille on tehty useita kaivattuja parannuksia ja muutenkin palvelun käytettävyyttä on parannettu mm. dynaamisilla taulukoiden yhteissummilla. Näistä sekä muista uusista ominaisuuksista ja muutoksista lisätietoa alla.

Uudet ominaisuudet

  • Tuki aputoiminimille
    • Mahdollistaa usean aputoiminimen käytön samalla Y-tunnuksella
    • Laskulle voi valita mitä toiminimeä käytetään
      • Toiminimen tiedoista laskulla näytetään nimi, puhelinnumero, sähköposti- ja www-osoite, laskutusosoite sekä logo ja mahdollinen lisäkuva
      • Toiminimen voi valita samaan tapaan myös tarjoukselle, kuitille, toistuvalle laskulle sekä ryhmälaskulle
    • Aputoiminimen voi lisätä palvelussa kohdassa ”Omat tiedot” – ”Laskutustiedot” – ”Lisää aputoiminimi”
    • Aputoiminimet vaativat Pro-tason tilauksen
    • Toiminimi on oletuksena piilotettuna Tarjoukset-, Myyntireskontra-, Laskut-, Kuitit-, Ryhmälaskut- ja Toistuvat laskut -taulukoista, mutta sen voi asettaa näkyviin ko. taulukkojen yläpuolelta valitsemalla Toiminnot – Näytä – Toiminimi
  • Tuki PDF-tositteille
    • Aiemmin tositteeksi pystyi lataamaan ainoastaan kuvatiedoston, mutta jatkossa tuemme myös PDF-muodossa tallennettuja tositteita
    • Tositteelle voi lisätä ainoastaan yhden PDF-tiedoston, mutta se voi sisältää useita (max. 20) sivuja
  • PDF-dokumenttien esikatselu dokumenttien hallinnassa
    • Toimii samalla tavalla kuin PDF-tositteiden esikatselu
  • Asiakkaan tietoihin lisätty oma viite, joka asetetaan automaattisesti laskun sekä tarjouksen Asiakkaan viite -kenttään
    • Ko. kenttä löytyy asiakkaan muokkausikkunan uudelta Lisätiedot-välilehdeltä
  • Mahdollisuus näyttää laskun pankkitili myyntireskontrassa
    • Pankkitili on oletuksena piilotettu, mutta sen voi asettaa näkyviin taulukon yläpuolelta valitsemalla Toiminnot – Näytä – Tilinumero
  • Laskun luonti usealle asiakkaalle
    • Laskuja voi luoda kerrallaan max. 10. Isompia määriä varten suosittelemme käyttämään ryhmälaskuja.
    • Koska yritys- ja henkilöasiakkailla on erilaiset asetukset, kerralla voi luoda useita laskuja vain joko yritysasiakkaille tai henkilöasiakkaille
    • Vahvistusikkunassa voi tarkistaa kaikki luotavat laskut, ennen niiden vahvistusta
    • Kun vahvistetaan useita laskuja kerralla, niitä ei voi lähettää saman tien, vaan lähetys tulee hoitaa joko yksitellen tai Myyntireskontran kautta (Toiminnot – Valitse useita – Joukkotoiminnot – Lähetä / Tulosta lasku)
    • Pro-tason ominaisuus
  • Asetuksissa voi määrittää oletusrahdinmaksajan (lähettäjä / vastaanottaja). Pro- ja Ultra-tasoilla tämän voi tehdä myös käyttäjäkohtaisissa asetuksissa.
  • Tositteelle lisätty tyyppi ostokuitti / ostolasku
    • Jos tositteen tyypiksi valitsee ostolaskun, sille ei voi määrittää maksutapaa
  • Etusivun ulkoasua voi jatkossa muokata
    • Muutokset tallentuvat selaimen muistiin, jolloin samalla käyttäjällä voi olla eri asetukset esim. kännykällä ja tietokoneella
  • Etusivulle tuotu uutena ominaisuutena pikanapit yleisimpien asioiden (kuten laskujen) luontiin
  • Lasku-, tarjous- yms. rivien parannukset
    • Kun tuotteen on valinnut, voi samalla rivillä liikkua tabulaattorin (Tab) avulla eteen- ja taaksepäin
      • Taaksepäin voi liikkua painamalla Shift + Tab
      • Halutun kentän voi avata muokkaus-tilaan painamalla Space- tai Enter -painiketta
    • Kun halutun kentän on avannut muokkaus-tilaan, voi samalla rivillä liikkua muokkaus-ikkunasta toiseen tabulaattorin avulla (eteen- ja taaksepäin)
      • Taaksepäin voi liikkua painamalla Shift + Tab
    • Kenttien muokkaus-tilaan on lisätty kaksi uutta nappia, jotka toimivat (esim. mobiililaitteilla) samalla tavalla kuin tabulaattori, eli niiden avulla pääsee liikkumaan muokkaus-ikkunasta toiseen (eteen- ja taaksepäin)
    • Kun muokkaus-ikkunan avaa, muokattava tieto on automaattisesti valittuna
    • Nimikkeen/tuotteen nimeä voi jatkossa muokata myös osittain, kun aiemmin nimi piti kirjoittaa kokonaan uudestaan. Tämä onnistuu valintaikkunan yläosassa olevasta nimen vieressä olevasta ikonista.
    • Kustomoitavat laskurivien sarakkeet
      • Osa sarakkeista on mahdollista piilottaa, joka auttaa erityisesti mobiililaitteilla käytettävyydessä sekä hyvin pitkillä laskuilla, etenkin hitaammilla laitteilla, nopeudessa
      • Valitut sarakkeet tallennetaan selaimen muistiin, jolloin osan sarakkeista voi piilottaa esim. kännykällä, mutta tietokoneella näyttää kaikki sarakkeet
  • Myyntireskontra-välilehdelle tuotu uusi sarake Asiakasryhmä
    • Sarake on oletuksena piilotettu, mutta sen voi asettaa näkyviin klikkaamalla taulukon yläpuolelta ”Toiminnot” – ”Näytä” – ”Asiakasryhmä”
  • Tarjous-osion statistiikka
    • Näytetään tarjouskanta viim 30pv + verrattuna edelliseen 30pv:än sekä tarjousten määrä samanlaisella vertailulla
    • ”Valittujen tarjousten sisältö” -osio näyttää listan valittujen tarjousten sisällöstä (sis. määrät ja arvot)
      • Toimintoa voidaan käyttää hyväksi, esim. kun halutaan selvittää kuinka paljon tuotteita pitää tilata tai hakea varastosta, valittuja tarjouksia varten
      • Kiitokset Anttilan Tilalle ominaisuuden sponsoroinnista!
  • Dynaamiset taulukoiden yhteissummat
    • Tekstihaulla tehtävä taulukoiden sisältöjen suodatus päivittää jatkossa taulukoiden alapuolella olevia yhteissummia

Muutokset

  • Tarjouksen tietoihin lisätty asiakkaan viite sekä asiakkaan yhteyshenkilö -kentät, jotka jatkossa siirtyvät suoraan laskulle, kun se luodaan tarjouksesta. Kiitokset Markolle hyvästä kehitysehdotuksesta!
  • Lähetteelle lisätään jatkossa asiakkaan puhelinnumero, jos se on asiakkaalle määritetty
  • Asiakkaan muokkausikkunassa Laskutusosoite ja Toimitusosoite -välilehdet on yhdistetty uudeksi Osoitetiedot-välilehdeksi
  • Laskurivien määrä, hinta yms. kentissä, joissa on käytetty samaa komponenttia, arvo asetetaan automaattisesti valituksi tekstiksi, kun sen avaa muokattavaksi. Tällöin kun kenttään alkaa kirjoittamaan, vanha arvo katoaa automaattisesti. Aiemmin, kun vanha arvo ei kadonnut automaattisesti, monilla oli ongelmia, sillä jos halusi arvoksi esim. 8, jäi kentän arvoksi 18, jos ei ensin poistanut ykköstä. Jatkossa jos haluaa jättää nykyisen arvon pohjalle, voi painaa nuoli-oikealle -näppäintä, jolloin numero jää kenttään kuten aiemmin. Kiitokset Valterille hyvästä muutosehdotuksesta!
  • Viiteaineiston tuontia muutettu siten, että jos aineistossa on samalla viitteellä vain yksi maksu ko. päivälle, niin tällöin jos sama osasuoritus (samalla summalla) on luotu jo aiemmin (samalle päivälle), ei siitä tehdä enää uutta osasuoritusta. Jos taas aineisto sisältää useamman maksun samalle päivälle, niin tällöin niistä luodaan omat osasuoritukset, kuten aiemminkin.
  • Laskun ”Eurooppa-normin lisäkentät” nimetty uudelleen ”Laskun lisäkentät”
    • Samalla yhdeksi uudeksi lisäkentäksi on tuotu asiakkaan organisaatiotunnus. Sitä voidaan tarvita esim. tilanteessa, jossa yksi yritys hoitaa usean taloyhtiön laskutusta. Tällöin organisaatiotunnuksella voidaan eritellä mikä taloyhtiö on kyseessä. Asiakkaan organisaatiotunnus viedään verkkolaskulla BuyerOrganisationUnitNumber-kenttään.
  • Jatkossa laskun lokitietoihin lisätään tieto muistutuskulujen poistosta
  • Perus-laskupohjissa ylempi viestikenttä on siirretty laskurivien yläpuolelle, kun aiemmin ylempi ja alempi -viestikenttä olivat päällekkäin laskurivien alapuolella Perus-laskupohjissa.
    • Sama muutos tehdään näillä näkymin myöhemmin myös tilisiirtolomake-laskupohjalle
  • Jos laskulla tai tarjouksella on alennuksia, alennus-sarakkeen tiedot sekä alennuksen yhteissumma lihavoidaan jatkossa oletuksena laskulla ja tarjouksella. Jos et halua, että ko. tiedot lihavoidaan, voit poistaa sen yritysasetuksista kohdasta ”Lihavoi alennukset laskuilla ja tarjouksilla”
  • Rahtikirjat listauksen Kaikki-valinta muutettu muotoon Kaikki (24kk) -valinta, jolloin näyttää kaikki kahden viime vuoden aikana luodut rahtikirjat
    • Laskuttamattomat- ja Laskutetut -valinnat hakevat kaikki ko. tilassa olevat rahtikirjat välittämättä luontiajasta
  • Pankkitilin voi jatkossa laskun lisäksi määrittää myös sekä toistuvalle että ryhmälaskulle
  • Tositteet-taulukon hinta-sarakkeen alle lisätty yhteishinta, joka päivittyy dynaamisesti tekstihaun mukaan
  • Maksumuistutuksen eräpäiväksi asetetaan verkkolaskulla jatkossa aikaisintaan neljäs päivä maksumuistutuksen lähetyksestä. Esimerkiksi OP ja Danske Bank eivät ota vastaan asiakkailleen maksumuistutusta, jonka eräpäivä on mennyt. Laskun kuvassa eräpäivänä näkyy ”Heti” kuten ennenkin.

Bugikorjaukset

  • Laskua, josta oli lähetetty muistutus, mutta jossa muistutuskuluja ei oltu määritetty, ei voinut lähettää perintään.
  • Jos kukkaro oli miinuksella, laskua ei voinut lähettää maksuvalvontaan, vaikka oli ottanut miinussaldon laskutuksen käyttöön.
  • Jos toistuvalle laskulle oli lisätty maksutarkistus ja siitä luodusta laskusta oli lähetetty maksumuistutus ja jos maksu oli maksettu ilman muistutuskuluja ja muistutuskulut oli poistettu laskulta, lasku oli merkitty normaalisti maksetuksi, mutta toistuva lasku oli jäänyt Pysäytetty-tilaan. Jatkossa sitä jatketaan automaattisesti ko. tilanteessa.
  • Jos tuotteen hinta oli tyhjä tuotteiden tuonnissa, ei tästä annettu selvää ilmoitusta ongelman syystä. Hinta on pakollinen tieto tuotteella ja jatkossa tästä annetaan selkeä virheilmoitus.
  • Jos tulosti joukkotoiminnoilla lähetteitä avoimista laskuista, palvelu kysyi, kuten laskujen tulostuksessa, merkitäänkö laskut laskutetuiksi.

Muuta

  • Käyttöliittymän UI-framework (Angular) on päivitetty uusimpaan versioonsa (11.x) ja samalla kaikki muutkin UI-kirjastot on päivitetty uusimpiin versioihinsa

Markus Kettunen / Laskupiste / 12. joulukuuta 2020

 

LASKUTUSOHJELMAN VERSIO 9.1.0

Palveluun on tehty laajempi versiopäivitys uuden 9.1.0 version myötä. Uudessa versiossa suurimmat muutokset on tehty rahtikirjat-osioon, jotta se soveltuisi paremmin myös kuljetusyritysten käyttöön. Jatkossa rahtikirjalle voi vastaanottajan lisäksi valita lähettäjän sekä rahdinkuljettajan.

Rahtikirjojen muutokset

  • Rahtikirjalle voi valita onko lähettäjänä sekä vastaanottajana itse (oma yritys) vaiko jokin asiakkaista
    • Oletuksena lähettäjänä on itse (oma yritys) ja vastaanottajana asiakas
    • Sekä lähettäjänä että vastaanottajana olevaa asiakasta voi vaihtaa/poistaa rahtikirjan muokkaus-ikkunassa
    • Rahtikirjalla voi olla asiakas sekä lähettäjänä että vastaanottajana
      • Tämä toiminto on tarkoitettu ensisijaisesti kuljetusyrityksille
      • Tällöin rahdinmaksaja asetus kertoo kummalle osapuolelle rahtikirjasta luodaan lasku
      • Jos rahdinkuljettajaa ei tällöin ole erikseen määritetty, näytetään tulosteessa oma yritys rahdinkuljettajana
    • Jos sekä lähettäjänä että vastaanottajana on itse (oma yritys), niin tällöin rahtikirjasta ei voi luoda laskua
  • Rahtikirjan kieltä on mahdollista jatkossa vaihtaa
    • Vaihtoehdot ovat Suomi/Ruotsi sekä Suomi/Englanti
    • Suomi/Englanti rahtikirjassa otsikoksi tulostetaan ”INTERNATIONAL WAYBILL”
  • Rahtikirjalistauksesta poistettu Asiakas-sarake ja korvattu se Lähettäjä- ja Vastaanottaja-sarakkeilla. Jos lähettäjänä on aina oma yritys, niin Lähettäjä-sarakkeen voi piilottaa klikkaamalla taulukon yläpuolelta ”Toiminnot” – ”Näytä” – ”Lähettäjä”.
  • Uusilla rahtikirjoilla rahdinmaksaja on jatkossa pakollinen tieto. Oletuksena ko. kentässä on vastaanottaja.
  • Asetuksissa ollut rahdinkuljettaja tekstikenttä on muutettu hakukentäksi, jolla voi hakea CRM:stä löytyvän asiakkaan

Uudet ominaisuudet

  • Toistuva lasku on jatkossa mahdollista peruuttaa myös toistuvan laskun sivulta, kun aiemmin se onnistui vain asiakassivun kautta
    • Peruuta-toiminto löytyy Lisätoiminnot-valikosta. Ko. toiminto ei poista toistuvaa laskua vaan ainoastaan keskeyttää sen, jolloin sitä voi käyttää myöhemmin, esim. kopioimalla sen tai jatkamalla sitä.
  • Lähetystiedot-listaukseen on lisätty tieto mihin sähköpostiosoitteeseen/-osoitteisiin sähköpostilla lähetetty lasku, tarjous tms. on lähetetty. Ko. tieto löytyy Lähetystapa-sarakkeesta viemällä hiiren kursori halutulla rivillä olevan kuvakkeen päälle tai mobiililaitteella koskettamalla kuvaketta.

Muutokset

  • Asiakkaiden tuonnissa mäppäys tehdään jatkossa ensisijaisesti asiakasnumeron perusteella samaan tapaan kuin tuotteiden tuonnissa (tuotenumeron perusteella)
    • Tämä mahdollistaa Y-tunnuksen päivityksen yritysasiakkaille sekä nimen päivittämisen henkilöasiakkaille
  • Jatkossa käyttötason voi valita ja maksaa jo ennen kuin ilmainen koekäyttö on loppunut
    • Ilmainen koekäyttö loppuu tällöin saman tien ja maksullinen kausi alkaa heti maksun suorituksesta
  • Jos yritys on lakannut, siitä ei voi luoda uutta asiakasta yrityshakemiston kautta, vaan ”Luo asiakas” -nappi ei ole tällöin aktiivinen
  • Priority-vaihtoehdot on kytketty pois päältä postitustavan valinnasta operaattorillamme olevan ongelman takia. Kun operaattorimme alkaa tukemaan Priority-kirjeitä kunnolla, kytkemme vaihtoehdot takaisin päälle.

Bugikorjaukset

  • Kuitin postitus ei onnistunut
  • Jos kukkaro oli miinuksella ja vaikka oli ottanut miinussaldon laskutuksen käyttöön, ei ostolaskuja päässyt katsomaan, ennen kuin oli saanut kukkaron takaisin plussalle

Markus Kettunen / Laskupiste / 25. lokakuuta 2020

 

LASKUTUSOHJELMAN VERSIO 9.0.0

Suurin versiopäivitys sitten tammikuun 8 version sai tänään päivänvalonsa. Isoimpina uusina ominaisuuksina ovat pankkiyhteyksien tuonti palveluun sekä uusi yrityshakemisto. Näiden lisäksi uusi versio sisältää liudan muita uusia ominaisuuksia, muutoksia sekä bugikorjauksia, joista lisää alempana.

Uusi versio toi muutoksia myös hinnoitteluun sekä uusia rajoituksia Standard- ja Pro-tason lasku- ja käyttäjämääriin. Toimme palveluun uuden Ultra-tason, jolla ei ole rajoituksia laskujen tai käyttäjien määrän suhteen. Teimme myös muutoksia kukkaron toimintaan, jonka avulla voimme tarjota halukkaille etukäteismaksujen sijaan jälkikäteen tapahtuvaa laskutusta.

Uudet säännöt Standard- ja Pro-tasoilla

  • Uudet säännöt tulevat voimaan vasta kun ennen 1.10.2020 ostettu käyttöoikeus päättyy tai jos ko. päivän jälkeen päivittää nykyistä käyttötasoa tai ostaa siihen jatkoa
  • Pro-tasolle tulee rajoitus käyttäjien määrään, joka on jatkossa maksimissaan viisi. Jos käyttäjiä on järjestelmässä enemmän, ei voi luoda uusia laskuja tms., ennen kuin on päivittänyt Ultra-tasolle tai on poistanut ylimääräiset käyttäjät. Pro-tasolla ei voi luoda useampaa kuin viisi käyttäjää.
  • Standard-tasolle tulee rajoitus luotujen laskujen määrään, joka on 50 laskua kuukaudessa. Määrää tarkastellaan kolmen kuukauden liukuvalla keskiarvolla, jolloin jossain kuussa voi luoda useammankin laskun, jos taas toisessa kuussa luo niitä vähemmän.
    • Jos kolmen kuukauden kuukausikohtainen keskiarvo ylittää 50 laskua, ei uusia laskuja voi luoda ennen kuin on päivittänyt sopivalle tasolle tai keskiarvo laskee alle 50 laskun.
  • Pro-tasolle tulee rajoitus luotujen laskujen määrään, joka on 100 laskua kuukaudessa. Määrää tarkastellaan kolmen kuukauden liukuvalla keskiarvolla, jolloin jossain kuussa voi luoda useammankin laskun, jos taas toisessa kuussa luo niitä vähemmän.
    • Jos kolmen kuukauden kuukausikohtainen keskiarvo ylittää 100 laskua, ei uusia laskuja voi luoda ennen kuin on päivittänyt Ultra-tasolle tai keskiarvo laskee alle 100 laskun.
  • Keskiarvot lasketaan siitä päivästä lähtien kun vanha käyttöoikeus päättyy, kuitenkin aikaisintaan 1.10.2020 alkaen

Uusi Ultra-taso

  • Ultra-tasolla ei ole rajoituksia käyttäjien eikä laskujen määrän suhteen
  • Käyttömaksujen, kuten verkkolaskujen lähetyksen sekä postitusten, hintaa on alennettu Pro-tasosta, kts. lisätietoja hinnastostamme
  • Ultra-tason hintaan kuuluu yksi ilmainen pankkiyhteys ja lisäyhteydet maksavat 6€ / kk (muilla tasoilla 8€ / kk)
  • Pankkiyhteyden avaus on Ultra-tasolla ilmaista (muilla tasoilla avaus maksaa 20€ / pankkitili)
  • Ultra-tason käyttäjillemme on käyttötukea saatavissa myös puhelimitse chatin, sähköpostin ja tukisivuston lisäksi

Kukkaron muutokset

  • Kukkaron toimintalogiikkaa on muutettu siten, että ottamalla kukkaron miinussaldon laskutuksen käyttöön, kukkaron saldo voi mennä vapaasti miinukselle. Tällöin kaikkia palvelun maksuja voi maksaa kukkarosta, vaikka se olisikin miinuksella. Jos miinussaldon kuittaa aina ennen kuun vaihdetta, kukkaro toimii kuten ennenkin. Jos kukkaron saldo on kuun vaihteessa yli kymmenen euroa miinuksella, lähetämme laskun miinussaldosta.
  • Keväällä tehdyssä hinnoittelukyselyssämme 26% vastaajista toivoi, että maksut voisi maksaa laskulla. Tällä kukkaron toimintalogiikan muutoksella voimme nyt tarjota halukkaille laskutusvaihtoehdon. Laskutus menee Certumin maksuvalvonnan kautta ja koska laskutus aiheuttaa meille nykyistä enemmän kuluja, perimme laskuista viiden euron laskutuslisän.
  • Kun miinussaldon laskutuksen ottaa käyttöönsä, voi määrittää, millä tavalla haluaa laskutuksen tapahtuvan – verkkolaskuna, sähköpostilla vaiko kirjeenä. Jos laskutustapaa haluaa muuttaa myöhemmin, tulee olla yhteydessä tukeemme support@laskupiste.fi
  • Kukkaro on voinut mennä jo aiemmin miinukselle ostolaskujen vastaanoton takia ja ko. toiminto jatkuu samaan tapaan kuin ennenkin, paitsi laskutuslisä on pienennetty 10 eurosta viiteen. Jos miinussaldon laskutusta ei ota käyttöönsä, ostolaskuja ei voi avata, ennen kuin on siirtänyt rahaa kukkaroon miinussaldon verran.
  • Jotta kukkaron miinussaldon laskutuksen voi ottaa käyttöön, tulee yritykselle olla määritettynä Y-tunnus sekä laskutusosoite. Tämä onnistuu palvelussa kohdasta ”Omat tiedot” – ”Laskutustiedot”.
  • Kukkaron miinussaldon laskutuksen voi ottaa käyttöön vain yrityksen pääkäyttäjä

Uudet ominaisuudet

  • Pankkiyhteydet
    • Pankkiyhteyden avulla merkitään pankista saatavaa viiteaineistoa vastaavat laskut automaattisesti maksetuksi
      • Toiminto toimii samaan tapaan kuin myyntireskontran ”Viiteaineiston tuonti” eli myös osasuoritukset tuodaan ja ylisuorituksissa lasku jätetään avoimeksi, jolloin se jää näkyviin myyntireskontraan. Osa- ja ylisuoritukset näytetään myös etusivulla olevassa ikkunassa.
    • Alkuvaiheessa tuettuna eniten käytetyt pankit asiakkaidemme keskuudessa, eli OP, Nordea, Danske Bank, Säästöpankki sekä POP pankki
    • Pankkiyhteyden voi kytkeä pankkitilikohtaisesti päälle kohdasta ”Omat tiedot” – ”Laskutustiedot” – ”Pankkitiedot” klikkaamalla ”Pankkiyhteys”
      • Kytkemisestä veloitetaan 20 euron kytkemismaksu, jonka jälkeen pankkiyhteys maksaa 8€ / pankkitili / kk. Ultra-tasolla pankkiyhteyden kytkeminen on ilmaista ja kuukausimaksun hintaan kuuluu yksi pankkiyhteys. Lisäyhteydet maksavat 6€ / pankkitili / kk.
      • Kytkemismaksu maksetaan kytkemisen yhteydessä palvelun kukkarosta.
      • Kuukausiveloitus lähtee päälle siitä kun ensimmäinen viiteaineisto vastaanotetaan pankistasi
    • Viiteaineistot haetaan pankkiyhteydellä joka päivä
      • Huomaa, että pankki laskuttaa viiteaineiston hausta oman palkkionsa
    • Pankkiyhteydelle voi määrittää, lähetetäänkö sen kautta luoduista suorituksista kooste sähköpostitse (pääkäyttäjälle)
  • Yrityshakemisto
    • Yritysten tietoja voi hakea nimellä tai sen osalla
    • Yrityksestä näytetään mm. seuraavat tiedot
      • Yhteystiedot
      • Posti- ja käyntiosoite
      • Kotipaikka
      • Tila – Aktiivinen, Lakannut, Keskeytynyt, Konkurssissa, Saneerauksessa, Selvitystilassa
      • Toimialaluokitus
      • Verkkolaskuosoite
      • Tiedot seuraavista rekistereistä – Luotettava kumppani, Kaupparekisteri, Säätiörekisteri, Ennakkoperintärekisteri, Arvonlisäverovelvollisuus, Työnantajarekisteri, Vakuutusmaksuverovelvollisten rekisteri sekä Verohallinnon perustiedot
    • Yrityshakemisto löytyy yläosan pikalinkeistä sekä Asiakkaat-sivun lisätoiminnoista
    • Haetusta yrityksestä voi luoda kätevästi asiakkaan napin painalluksella
    • Yrityshakemisto on käytettävissä kaikilla Laskupisteen käyttötasoilla
  • Yritystietojen näyttäminen yritysasiakkaasta
    • Tietoikkunan voi avata asiakassivun Yritysraportti -napista
  • Asiakkaan lisäys -ikkunassa, kun yrityksen tiedot haetaan etsi-toiminnon kautta, näytetään jatkossa myös yrityksen tila
    • Tila voi olla Aktiivinen, Lakannut, Keskeytynyt, Konkurssissa, Saneerauksessa, Selvitystilassa
    • Muista tiloista kuin Aktiivinen, näytetään myös milloin tila on alkanut
  • Asiakasryhmäkohtainen myyntiraportti. Kiitokset Emilille hyvästä kehitysideasta!
    • Raportti löytyy kohdasta ”Raportit” – ”Asiakkaat” – ”Myynti asiakasryhmittäin”

Muutokset

  • Yritysasiakkaan lisäys pyrkii jatkossa hakemaan asiakkaalle Netboxin yrityshakemistosta myös sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron, www-osoitteen sekä kotipaikan.
  • Alikäyttäjiä ei voinut aiemmin poistaa käyttöliittymän kautta. Jatkossa se on mahdollista kohdasta ”Omat tiedot” – ”Käyttäjien hallinta”.
    • Alikäyttäjään suoraan liittyvät tiedot poistetaan, mutta hänen luomiaan käsitteitä, kuten laskuja ei poisteta. Ko. käsitteiden yhteydessä lisääjänä/muokkaajana näytetään alikäyttäjän nimi, kuten aiemminkin.
  • Lokitietoja voi jatkossa etsiä maksimissaan vuoden ajalta Lokitiedot-listauksen kautta. Lasku, tuote, yms. sivuilla näytetään myös vanhemmat ko. käsitteeseen liittyvät lokitiedot.
  • Myynti asiakkaittain -raportille tuotu uusina tietoina puhelinnumero sekä sähköpostiosoite. Kiitokset Sampsalle hyvästä kehitysideasta!
    • Ko. sarakkeet ovat oletuksena piilotettuna, mutta ne saa näkyviin klikkaamalla taulukon yläpuolelta ”Toiminnot” – ”Näytä” ja valitsemalla halutut sarakkeet
  • Raporteista ladattava PDF näyttää jatkossa samat sarakkeet kuin käyttöliittymässä on valittuna (pois lukien kassakirjaraportti, jossa on kiinteät sarakkeet)
    • Ajopäiväkirja (PDF) tulostui aiemmin aina vaaka-asennossa. Jatkossa jos ajopäiväkirjasta on valittu alle yhdeksän saraketta, tulostetaan se pystyasennossa.
  • Raportit-osiossa olevista listaraporteista voi jatkossa avata ko. laskun, kuitin, asiakkaan, asiakasryhmän, tuotteen tai tuoteryhmän suoraan riviä klikkaamalla
  • Alennussaraketta eikä alennuksen yhteissummaa näytetty tarjouksella/laskulla, jos se oli negatiivinen. Jatkossa ko. alennustiedot näytetään, jos sillä on yksikin tarjous/laskurivi, joka sisältää alennuksen (riippumatta onko se positiivinen vaiko negatiivinen). Kiitokset Rikulle hyvästä muutosehdotuksesta!
  • Laskutustiedoissa oleva oman yrityksen verkkolaskuoperaattori on muutettu tekstikentästä valintalistaksi
  • Yritysasiakkaan tietoihin lisätty uusina tietoina www-osoite sekä kotipaikka. Nämä täytetään automaattisesti samalla kun uusi asiakas luodaan käyttäen yrityshakua hyväksi.
  • Verkkolaskun lähetys -ikkunaan on tuotu verkkolaskuosoitteen lisäksi verkkolaskuoperaattori-tieto, jolloin verkkolaskua lähettäessä näkee, onko asiakkaalla myös operaattori määritettynä.
    • Verkkolaskun lähetys on mahdollista myös ilman operaattoria, mutta jos asiakkaalla on useampi osoite kansallisessa verkkolaskuosoitteistossa, niin tällöin operaattori saatetaan päätellä väärin. Tällöin tulee määrittää asiakkaan tietoihin oikea verkkolaskuoperaattori. Suosittelemme ottamaan tavaksi verkkolaskuoperaattorin määrittämisen asiakkaalle, jolloin sen puuttumisesta ei pääse aiheutumaan ongelmia.

Bugikorjaukset

  • Verkkolaskuoperaattori ei tallentunut oman yrityksen tietoihin, vaan ainoastaan verkkolaskuosoite. Jos omalle yritykselle on määritetty verkkolaskuosoite, suosittelemme käymään asettamassa myös verkkolaskuoperaattorin kohdassa ”Omat tiedot” – ”Laskutustiedot”.
  • Jos verkkolaskun lähetti ilman operaattoritietoa ja jos verkkolaskuoperaattorimme ei saanut selvitettyä oikeaa operaattoritietoa kansallisesta verkkolaskuosoitteistosta, ei virhetilannetta tuotu esiin verkkolaskun lähetystiedoissa, operaattorillamme olleen ongelman takia.
  • Jos yritykselle oli jo määritetty ALV-numero ja jos yrityksen muita tietoja muokkasi, niin jos EU:n ALV-rajapinta oli alhaalla, ALV-numero saattoi poistua yrityksen tiedoista.
    • Jatkossa, jos EU:n ALV-rajapinta on alhaalla, ALV-numero ei häviä tallennuksen yhteydessä. ALV-numeroa ei voi lisätä tai muokata silloin kun EU:n ALV-rajapinta on alhaalla, mutta muita yrityksen tietoja voi muokata myös tänä aikana.
  • Jos EU:n ALV-rajapinta oli alhaalla, niin tällöin käyttäjän käyttämä Hae-toiminto, joka hakee ALV-numeron Y-tunnuksen avulla, ilmoitti että ALV-numeroa ei löydy EU:n ALV-rajapinnasta. Jatkossa se osaa kertoa, että ALV-rajapinta on alhaalla ja käyttäjän kannattaa yrittää toimintoa uudelleen myöhemmin.
  • Tarjousta, jossa oli liitteitä, ei voinut poistaa, ennen kuin oli poistanut liitteet.
  • Jos lasku oli luotu toistuvasta laskusta ja toistuva lasku oli poistettu, niin laskulle ei voinut tämän jälkeen tehdä kaikkia mahdollisia toimenpiteitä, kuten merkitä sitä maksetuksi etusivulta.

Muuta

  • Otimme käyttöön Sentry Performance Monitor -tuotteen, jolla voidaan seurata kuinka nopeasti sovellus toimii selaimissa ja voidaan reagoida, jos jokin osio/toiminto toimii turhan hitaasti
  • Käyttöliittymän UI-framework (Angular) on päivitetty uusimpaan versioonsa (10.x) ja samalla kaikki muutkin UI-kirjastot on päivitetty uusimpiin versioihinsa

Vaikka olemmekin testanneet uutta versiota kattavasti, päivityksen koosta johtuen, ohjelmaan on voinut jäädä bugeja, jotka löytyvät vasta aktiivisessa käytössä. Tämän takia toivommekin, että ilmoitatte meille osoitteeseen support@laskupiste.fi, jos jokin toiminto ei toimi tai sen käytössä on jotain ongelmaa. Myös tieto siitä, jos jokin ei toimi kuten ennen, auttaa meitä korjaamaan mahdolliset puutteet. Myös kehitysideoita otamme mielellämme vastaan, kuten aina 🙂