Asiakastarina

Lasse Ilmonen|PiskiTiski Oy


Olen Lasse, toinen Koirakeskus PiskiTiski Oy:n omistajista, jonka omistamme yhdessä vaimoni kanssa. Itse olen palkkatöissä täysin toisen alan yrityksessä, mutta vaimoni työskentelee täysipäiväisesti yrityksessämme. Omalla vastuullani yrityksessämme on laskutus ja kaikki it-puolen toiminnot, kirjanpitoon liittyvät asiat yms.

Koirakeskus PiskiTiski Oy on Tuusulassa toimiva koirien koulutus- ja muita koiriin liittyviä palveluita tarjoava yritys. Olemme toimineet nyt 4,5 vuotta, ja meillä käy keskimäärin reilu 200 koirakkoa viikossa. Tällä alalla ei juuri ole mahdollisuuksia työllistyä palkkatöihin. Saimme mahdollisuuden hankkia vajaan vuoden toimineen yrityksen omistukseemme, johon sitten tartuimmekin ja sillä tiellä yhä ollaan.

Miten päädyit käyttämään Laskupiste-palvelua?

Olen käyttänyt yrityksen olemassaolon aikana nyt neljää eri laskutusohjelmaa. Ensimmäinen oli kiinteästi tietokoneelle asennettava ohjelma, mikä alkuun toimi ihan ok. Suurimpina ongelmina oli, että aina kun tarvitsi tehdä laskuja, niin se yksi ja tietty kone piti olla jossain lähellä, että se onnistui. Lisäksi sitä mukaa kun asiakaskanta sekä lähetettyjen laskujen määrä kasvoi, kasvoi myös pelko siitä että kaikki katoavat joskus bittiavaruuteen, kun kyseinen kone hajoaa. Varmuuskopiot oli tietysti olemassa, mutta ne eivät aina ole täysin ajan tasalla. Lisäksi ohjelman uudelleen asentaminen ja tietokannan palauttaminen on melko aikaavievä projekti.

Kaksi seuraavaa olivatkin jo pilvipohjaisia ohjelmia edellämainituista syistä. Se oli suuri parannus, mutta valitettavasti nämä kaksi olivat ilmeisesti melko kiireellä tehty, tai vielä keskeneräisiä, koska niistä löytyi paljon hidastelua sekä bugeja, jotka aiheuttivat kirjanpidossa paljon vaivaa, että ne sai korjattua.

Kun hermo meni sen kuuluisan viimeisen kerran, lähdin taas kerran etsimään uutta ohjelmistoa. Minulla oli joitakin tiettyjä kriteerejä, jotka olivat kertyneet ajan myötä. Niitä olivat mm. tarpeellisten raporttien saaminen kirjanpitäjälle, toistuvien laskujen luomisen mahdollisuus sekä mahdollisimman nopea ja sujuva käyttöliittymä. Kun törmäsin Laskupisteeseen Googlen kautta, kokeilujakso osoitti, että se oli sopiva näihin kriteereihin ja paljon muuta. Huomatessani että Laskupisteessä oli myös API-integraatiomahdollisuus, jolla saisin mahdollisesti omat järjestelmämme kytkettyä suoraan laskutukseen, se oli kuin kirsikka kakun päälle.

 

Mitä mieltä olet palvelusta?

Laskupiste on täyttänyt kaikki odotukset, mitä siitä olikin. Käyttöliittymä ei ole tahmaillut kertaakaan, laskujen luominen on nopeaa ja yksinkertaista, ja toistuvien laskujen luominen on toiminut myös kuten pitää. Kaikkia ominaisuuksia en käytä – esimerkiksi tarjouksia tai rahtikirjoja ei oikein tarvitse palveluyrityksessä käyttää.

Laskupisteen tuki on ollut ihan käsittämättömän hyvää verrattuna aiempiin laskutusohjelmiin. Aiemmin vastausta sai odottaa päiviä, ja yleensä sanottiin vain, että nyt ei voi asialle oikein mitään tehdä – ehkä ensi vuonna. Laskupisteestä olen saanut todella nopeasti vastauksen, ja murheille/kehityksille on jopa seuraavassa päivityksessä tehty jo jotain. Tämä on ollut loistava plussa!

Lisäksi tein jo kokeilujakson aikana omiin järjestelmiimme API-integraation Laskupisteeseen, joka on myös toiminut täysin sen jälkeen kun sain oman koodimme hiottua kuntoon.

Mihin palvelua käytetään yrityksessäsi?

Me käytämme Laskupistettä laskutukseen sekä raporttien saamiseen itselle ja kirjanpitäjälle. Käytän myös paljon Laskupisteessä olevia muistutuksia. Niiden avulla pystyin luopumaan kaikista muista muistettavista laskutukseen liittyvistä asioista, mitkä olen aiemmin kirjannut omaan kalenteriin tai vastaavaan.

Laskupiste on soveltunut jo ihan perusmuodossaan todella hyvin käyttöömme. Kaikki tarvitsemamme toiminnot hoituvat nopeasti ja vaivattomasti.

 

Parasta palvelussa

Paras asia Laskupistessä on API-integraatio. Meillä on käytössä sähköinen ilmoittautumisjärjestelmä noin 95%:ssa kaikista toiminnoistamme. Aiemmin olen joutunut luomaan jo aiemmin olemassa olevat tiedot (asiakastiedot, laskun tiedot) järjestelmästämme uudestaan laskutusohjelmaan käsin, mikä vei paljon aikaa. Nyt kun meillä on suora yhteys Laskupisteeseen, saan yhdellä napin painalluksella siirrettyä kaikki tiedot Laskupisteeseen, ja niistä luodaan automaattisesti lasku jonka saan lähetettyä.

Periaatteessa koko laskun lähetyksestä olisi mahdollista tehdä automaattinen prosessi, jolloin laskutus olisi täysin vaivatonta. Toistaiseksi valvon vielä oman ohjelmamme toimintaa mahdollisten bugien varalta, mutta ehkä tulevaisuudessa laskutus olisi täysin automaattista Laskupisteen ansiosta. Muita toimintoja kuin laskutus en ole vielä ottanut käyttöön apin kautta, mutta varmasti lisäämme sen käyttöä.

 

Vinkkejä muille yrittäjille

Jos on resursseja tai mahdollisuus ottaa käyttöön jonkinlainen integraatio laskutusohjelmaan, niin suosittelen ehdottomasti tekemään sen. Se säästää älyttömän paljon aikaa laskutuksessa. Lisäksi varmaan moni tietää ilmiön että laskujen lähetystä lykätään, koska niiden teko kestää niin kauan tai on vaivalloista. Siinä on huonona puolena että myöskin kassavirta viivästyy sen takia. Kun laskujen luonti on todella vaivatonta, ne myöskin lähtevät ajallaan.

image
Lasse Ilmonen
PiskiTiski Oy
Etkö ole vielä ottanut Laskupiste-palvelua käyttöösi? Tutustu helppoon ja edulliseen tapaan hoitaa PK-yrityksen tarjoustenhallintamyynti- ja ostolaskut sekä ajopäiväkirja verkossa.