Laskupiste

Laskupiste™-käyttäjätutkimus 2020

93,6 % suosittelee!
Palvelua on helppo käyttää 3,4 / 4
Asiakaspalvelu toimii hyvin 3,46 / 4
Olen ollut tyytyväinen palveluun 3,46 / 4

Laskutusohjelman versio 9.3.0

Palveluun on tehty laajempi versiopäivitys uuden 9.3.0 version myötä. Isoimpina uusina ominaisuuksina tarjouksen parannukset, asiakkaan liittäminen useaan asiakasryhmään sekä kommenttien pohjalta kehitetty uusi muistiinpanot-osio. Näistä sekä muista uusista ominaisuuksista ja muutoksista lisätietoa alla.

Uudet ominaisuudet

  • Tarjouksen parannukset ja muutokset
    • Tarjouksen luontiin lisätty esikatselu ja vahvistus samaan tapaan kuin laskun luonnissa
    • Tarjoukselle lisätty uusi tila "Luonnos"
      • Luonnos-tilassa olevalle tarjoukselle ei kiinnitetä tarjouksen numeroa vaan vasta kun se vahvistetaan
      • Jos tarjouksen tila on "Luonnos", Lähetä-nappi on korvattu "Vahvista ja lähetä" -napilla
      • Luonnoksia ei lasketa mukaan tarjouskantaan eikä muuhun statistiikkaan
      • Luonnos-tilassa olevaa tarjousta ei voi tulostaa (paitsi esikatselu), lähettää eikä siitä voi luoda esim. laskua
      • Tarjous-listauksesta voi hakea myös pelkkiä luonnoksia
        • Luonnokset näkyvät myös Laskuttamattomat ja Kaikki -valinnoilla
  • Esikatselun parannukset laskuille ja tarjouksille
    • Jos myöhässä olevalle laskulle on lisätty muistutuskulut, voi esikatseluun valita laskun sijaan myös maksumuistutuksen
    • Tarjouksesta voi esikatsella myös tilausvahvistusta, kun tarjouksen tilana on Tarjottu tai Hyväksytty
  • Asiakkaan liittäminen useaan asiakasryhmään
    • Asiakas voi liittyä vain yhteen pääasiakasryhmään, jolta haetaan tarvittaessa mm. maksuehto ja alennusprosentti
    • Asiakas voi liittyä tämän lisäksi useaan muuhun valinnaiseen asiakasryhmään, joille voidaan mm. luoda ryhmälaskuja
    • Asiakasryhmäkohtainen raportti haetaan pääryhmän mukaan
  • Kommentit muutettu muistiinpanoiksi
    • Muistiinpanoille voi lisätä asiasanoja/tageja samaan tapaan kuin dokumenteille
    • Muistiinpanon voi merkitä yksityiseksi, jolloin mahdolliset muut yrityksen käyttäjät eivät sitä näe
      • Muistiinpanon voi merkitä yksityiseksi ainoastaan muistiinpanon lisääjä
      • Yrityksellä voi olla useampia käyttäjiä vain Pro- ja Ultra-tasoilla sekä Pro-tason koekäytön aikana, mutta yksityisyyden voi asettaa jokaisella tasolla, jolloin jos myöhemmin päivittää tasolle, jolla on useampia käyttäjiä, yksityiset muistiinpanot eivät näy muille. Ne eivät näy myöskään esim. kirjanpitäjällesi, jos olet luonut hänelle valtuutuksen palveluun.
    • Muistiinpanoja voi katsella keskitetysti vasemman menun uuden Muistiinpanot-linkin kautta
      • Kuten suurimmassa osassa muistakin taulukoista, sisällöstä voi hakea suodatus-toiminnon kautta (esim. tageilla) ja rivejä voi järjestää eri sarakkeiden mukaan, esim. aikajärjestyksessä
      • Yksityinen-sarake on oletuksena piilotettu, mutta sen saa näkyviin klikkaamalla taulukon yläpuolelta Toiminnot - Näytä - Yksityinen
  • Verkkolaskujen lähetys ja postitus myös Apixin kautta
    • Netboxin kanssa olleiden ongelmien takia tuomme takaisin mahdollisuuden lähettää verkkolaskuja ja postituksia myös Apixin kautta (joka oli operaattorimme ennen Netboxia)
      • Oletuksena käytämme vielä Netboxia, mutta operaattorin voi halutessaan vaihtaa, erikseen verkkolaskuille ja postituksille, yrityksen asetuksista
    • Verkkolaskujen ja postitusten hinnat ovat samat riippumatta operaattorista
    • Apix
      • Hyvät puolet
        • Jos Apix ottaa verkkolaskun vastaan, sen asiakaslupauksena on toimittaa se. Jos verkkolaskun lähetys ei jostain syystä onnistu, hoitavat he lähetyksen jollain muulla tavoin, esim. postitse
        • Postituksissa postimerkinnät eivät voi tulostua logon päälle, sillä Apix tulostaa osoitetiedot aina tyhjälle sivulle
        • Verkkolaskun ja postituksen lähetyksen voi peruuttaa tunnin sisällä lähetyksestä
      • Huonot puolet
        • Verkkolaskua ei voi lähettää mihin tahansa osoitteeseen (sellaiseen jota ei löydy kansallisesta verkkolaskuosoitteistosta tai Apixin omasta osoitteistosta)
    • Netbox
      • Hyvät puolet
        • Netboxin kautta verkkolaskun voi lähettää mihin tahansa suomalaiseen (olemassa olevaan) osoitteeseen - myös sellaisiin, joita ei löydy kansallisesta verkkolaskuosoitteistosta
      • Huonot puolet
        • Vaikka Netbox ottaisi verkkolaskun vastaan, ei ole takeita että se pystyy lähettämään sitä perille, mutta maksu menee myös jokaisesta epäonnistuneesta yrityksestä (epäonnistumisesta ilmoitetaan sähköpostilla käyttäjälle).
        • Postituksissa postimerkinnät saattavat tulostua logon päälle
        • Verkkolaskun ja postituksen lähetystä ei ole mahdollista peruuttaa
    • Lähetystiedot taulukon riveille on tuotu työkalu-ikoni, jonka kautta on mahdollista tarkistaa lähetyksen tila sekä peruuttaa se (Apix). Toiminnot ovat käytettävissä rivin tilan mukaan.
  • Toistuville laskuille lisätty seuraavat uudet tagit
    • {price} asettaa seuraavan laskun hinnan (esim. 29,99 €) laskun kuvaukseen
    • {nextCycle} asettaa seuraavan toimitusvälin pituuden (esim. 4 kuukautta) laskun kuvaukseen
  • Tuotteen kopiointi, joka löytyy tuotesivun Lisätoiminnot-napin alta
  • Laskun muuttaminen kuitiksi
    • Kätevä toiminto, jos olet kerennyt jo luomaan laskun ja asiakas haluaakin maksaa sen käteisellä
    • Muuta kuitiksi -toiminto löytyy laskusivun Lisätoiminnot-napin alta
    • Vain Luonnos- tai Avoinna-tilassa olevan laskun voi muuttaa kuitiksi
  • Sähköpostilla lähetetään varoitus viikkoa ennen kuin lisenssi on päättymässä ja kerrotaan miten sen voi uudistaa
    • Viestissä kerrotaan myös, että uusia tarjouksia tai laskuja ei voi luoda (jos lisenssi kerkeää päättymään) ennen sen uudistamista ja myös toistuvat laskut pysäytetään, jos lisenssi on kerennyt päättymään
  • Laskutetun tai maksumuistutetun laskun sivulla, laskunumeron edessä, näytetään varoitusikoni, jos laskun (viimeinen) lähetys ei ole onnistunut. Epäonnistuminen päätellään alla olevien sääntöjen mukaisesti.
    • Sähköpostilla lähetettyä laskua ei ole avattu viiden päivän sisällä lähetyksestä
    • Verkkolaskun lähetyksestä on tullut virheilmoitus
    • Postituksesta on tullut virheilmoitus
  • Etusivulla näytetään laskujen epäonnistuneet (viimeiset) lähetykset omassa uudessa osiossaan
    • Epäonnistuminen päätellään samoilla säännöillä kuin yllä
    • Listassa näytetään ainoastaan maksamattomaan laskuun liittyvä viimeinen lähetys, joka on suoritettu viimeisen vuoden aikana

Muutokset

  • Hyvityslaskun päivämääräksi asetetaan jatkossa hyvityslaskun luontipäivä eikä alkuperäisen laskun päivämäärä, kuten aiemmin
    • Samalla eräpäivä asetetaan yhtä kauas tulevaisuuteen kuin se oli alkuperäisellä laskulla
    • Jos hyvityslasku lähetetään jostain syystä jälkikäteen verkkolaskuna, asetetaan sen eräpäiväksi verkkolaskuaineistolle, aikaisintaan neljäs päivä hyvityslaskun lähetyksestä. Esimerkiksi OP ja Danske Bank eivät ota vastaan asiakkailleen hyvityslaskua, jonka eräpäivä on mennyt.
  • Lähetystiedot-taulukossa näytetään jatkossa operaattori verkkolaskuilla, tekstiviesteillä sekä sähköposteilla
    • Jos sähköpostin on lähettänyt useaan eri operaattorin sähköpostiosoitteeseen, ei operaattoria näytetä, mutta sähköpostiosoitteet voi tarkistaa Lähetystapa-sarakkeen ikonista
    • Jos lähetyksen on hoitanut manuaalisesti operaattorina näytetään oman yrityksen nimi
    • Tekstiviestillä operaattori näytetään vasta, kun operaattorilta on saatu tieto tekstiviestin lähetyksen onnistumisesta
  • Tarjouksen kopiointi ei jatkossa enää luo suoraan uutta tarjousta, vaan se avaa tarjouksen luonti-ikkunan täytettynä kopioitavalta tarjoukselta haetuilla tiedoilla
  • Postitukset on mahdollista lähettää jatkossa taas myös Priority-luokassa (sekä mustavalkoisena että värillisenä)
  • Etusivun avoimet osasuoritukset ja varastohälytykset -osioista voi avata laskun tai tuotteen hiiren oikealla napilla uuteen välilehteen, jolloin voi avata useamman laskun tai tuotteen tarkempaa käsittelyä varten. Varastohälytyksissä hiiren oikea nappi toimii tuotteen nimen päällä. Uusi epäonnistuneet lähetykset -osio toimii samaan tapaan.
  • Muistutuksiin lisätty mahdollisuus määrittää ne yksityisiksi, samaan tapaan kuin muistiinpanot
    • Muistutuksen voi merkitä yksityiseksi, jolloin mahdolliset muut yrityksen käyttäjät eivät sitä näe
      • Muistutuksen voi merkitä yksityiseksi ainoastaan muistutuksen lisääjä
      • Yrityksellä voi olla useampia käyttäjiä vain Pro- ja Ultra-tasoilla sekä Pro-tason koekäytön aikana, mutta yksityisyyden voi asettaa jokaisella tasolla, jolloin jos myöhemmin päivittää tasolle, jolla on useampia käyttäjiä, yksityiset muistutukset eivät näy muille. Ne eivät näy myöskään esim. kirjanpitäjällesi, jos olet luonut hänelle valtuutuksen palveluun.
    • Muistutukset ovat aiemmin näkyneet vain itselle sekä pääkäyttäjälle. Olemassa olevat muistutukset on muutettu julkisiksi, jolloin ne näkyvät kaikille yrityksen käyttäjille. Tarvittaessa olemassa olevat muistutukset voi käsin käydä asettamassa yksityisiksi.
    • Riippumatta muistutuksen yksityisyys-asetuksesta, muistutuksesta lähetettävä sähköposti lähetetään aina muistutuksen lisääjälle
  • GDPR:n mukaisen asiakastiedon voi jatkossa ladata asiakas-sivulta ainoastaan pääkäyttäjä tai alikäyttäjä, jolla on hallinnointioikeus asiakkaat-osioon.
  • Vaikka käyttöoikeus oli päättynyt, toistuvista laskuista luotiin silti uusia laskuja. Jatkossa, jos käyttöoikeus on päättynyt, kun toistuvasta laskusta ollaan luomassa laskua, pysäytetään toistuva lasku ja lähetetään tästä sähköpostilla tieto käyttäjätunnuksena olevaan sähköpostiosoitteeseen.
  • Liitetiedoston maksimikokoa on kasvatettu tarjouksilla 1 Mt -> 5 Mt
    • Yhteiskoon maksimiksi on asetettu 10 Mt
    • Jos tarjouksen lähettää sähköpostin liitteenä, yhteiskoko saa tällöin olla maksimissaan 5 Mt, sillä isommat liitetiedostot saattavat aiheuttaa ongelmia sähköpostipalveluissa.

Bugikorjaukset

  • Koontilaskua ei voinut luoda Tarjottu-tilassa olevista tarjouksista, vaan ainoastaan Avoin tai Hyväksytty -tilassa olevista tarjouksista
  • Asiakas- ja tuotesivun ostoraportit eivät päivittäneet yhteissummia tekstihaun mukaan
  • Jos laskuluonnos oli tehty ennen kuin maksuvalvonta otettiin käyttöön ja kun tämän jälkeen ko. laskun vahvisti ja lähetti, ei tätä lähetetty maksuvalvontaan, koska se oli luotu ennen maksuvalvonnan käyttöönottoa. Jatkossa ko. tarkistus tehdään laskun vahvistuksen yhteydessä.
  • Kirjanpitäjälle mahdollisesti luotu käyttöoikeus laskettiin Pro-tasolla käyttäjämäärään, joka voi olla maksimissaan viisi. Jatkossa kirjanpitäjän käyttöoikeus ei vaikuta käyttäjämäärään.
  • Työmaatunniste-tietoa ei tuotu verkkolaskulle ollenkaan. Jatkossa se tuodaan oikealle paikalleen DeliverySiteCode-kenttään.
  • Tarjoukselta ei ollut mahdollista poistaa sille ladattuja liitteitä
  • Jos laskun luonti -ikkunassa asetti laskunumeron käsin, laskun esikatselussa laskunumeron perässä näkyi ylimääräinen nolla. Kun laskun vahvisti ylimääräistä nollaa ei kuitenkaan asetettu laskun numeroon. Kiitokset Eskolle ongelman raportoinnista!

Markus Kettunen / Laskupiste / 6. helmikuuta 2021

|

Yhteystiedot

Tuki ja myynti
+358 9 4270 4545
support@laskupiste.fi
Chat (ma-to 8:30-17 ja pe 8:30-15)
Tukisivusto (24/7)
Laskupiste Oy
Paperitehtaankatu 18
37100 Nokia
Y-tunnus: 2936138-7
etunimi.sukunimi@laskupiste.fi

Laskupiste Oy on vakavarainen suomalainen ohjelmistoyritys, joka kehittää samannimistä laskutusohjelmaa. Palvelullamme on yli 9000 rekisteröitynyttä käyttäjää ja kasvu jatkuu kovana. Yli 15 vuoden kokemuksemme selainkäyttöisistä tietojärjestelmistä sekä vuosien kokemus pilvipalveluista takaavat hyvän ja turvallisen palvelun käyttöösi.

Seuraa meitä somessa

Laskupiste™ © 2021 Laskupiste Oy