Laskupiste

Laskutusohjelman versio 7.5.0

Laskupisteeseen on tehty laajempi versiopäivitys uuden 7.5.0 version myötä. Isoimmat palveluun tehdyt muutokset koskevat uutta kirjanpitäjäliittymää, jonka avulla tilitoimisto voi pyytää asiakkailtaan valtuutuksen nähdä heidän laskutustietonsa palvelun kautta. Suurimmalle osalle käyttäjistämme näkyvä isoin muutos on ALV-numeron lisäys Y-tunnuksen lisäksi yrityksen tietoihin. Näistä kummastakin lisätietoja alla.

Uusi kirjanpitäjäliittymä

  • Yritys voi ilmoittaa olevansa kirjanpitotoimisto tms. jolla on tarve nähdä asiakkaidensa laskutustiedot. Tästä voi olla yhteydessä support@laskupiste.fi osoitteeseen, jonka jälkeen yritys voi tehdä palvelun kautta valtuutuspyyntöjä omille asiakkailleen (joko entisille tai uusille Laskupisteen asiakkaille). Kun asiakas hyväksyy valtuutuspyynnön, annetaan yrityskäyttäjälle oikeus ko. asiakkaan laskutustietoihin.
  • Valtuutuspyynnön kautta yritys saa ainoastaan lukuoikeuden laskutustietoihin, mutta valtuuttaja voi antaa oikeudet myös muihin Laskupisteen osioihin sekä myös kirjoitus- ja hallintaoikeuden, jolloin kirjanpitäjä voi esim. luoda laskuja asiakkaansa puolesta.
  • Valtuutus on mahdollista tarvittaessa poistaa palvelun kautta, sekä valtuutetun että valtuuttajan toimesta, jonka jälkeen valtuutettu ei näe enää valtuuttajan tietoja.
  • Ko. toiminnallisuus on toteutettu sponsorointimallimme mukaisesti ja tilaajana on ollut Suomen GTM Osuuskunta, joka voi jatkossa kutsua omia kevytyrittäjä-asiakkaitaan Laskupisteen käyttäjiksi ja näin ollen saada valtuutuksen heidän laskutustietoihinsa, joka on välttämätöntä asiakkuuden hoidossa.
  • Kun kevytyrittäjä antaa valtuutuksen Suomen GTM Osuuskunnalle, alkaa palvelu ylläpitää uusille laskuille tulevia laskun numeroa sekä viitenumeroa (eli nämä eivät ole käyttäjän muokattavissa). Näiden avulla laskuttajayritys voi suorittaa helpommin asiakkaidensa laskujen maksuvalvontaa.

Uudet ominaisuudet

  • Lisätty Y-tunnuksen lisäksi ALV-numero (VAT-numero) oman yrityksen tietoihin
    • Y-tunnuksen ja ALV-numeron tarkistus on sidottu yritykselle määritettyyn maahan. Jos maata ei ollut asetettu, se on muutettu automaattisesti Suomeksi.
    • Säännöt suomalaiselle yritykselle
      • Y-tunnus on pakollinen tieto (ja sen pitää olla suomalaisessa Y-tunnus -muodossa), jos ALV-numero annetaan
      • ALV-numeron oikeellisuus tarkistetaan EU:n tarjoamasta rajapinnasta eikä yritykselle voi asettaa ALV-numeroa, jota ei löydy ko. rajapinnan kautta. ALV-numeron pitää myös olla suomalaisen yrityksen omistuksessa.
    • Säännöt muille EU-alueen yrityksille
      • Y-tunnusta ei validoida mitenkään paitsi pituuden osalta (max. 20 merkkiä)
      • ALV-numeron oikeellisuus tarkistetaan EU:n tarjoamasta rajapinnasta eikä yritykselle voi asettaa ALV-numeroa, jota ei löydy ko. rajapinnan kautta. ALV-numeron pitää myös olla valitun EU-maan yrityksen omistuksessa.
    • Säännöt muunmaalaisille yrityksille
      • Y-tunnusta ja ALV-numeroa ei validoida mitenkään, paitsi pituuden osalta (max. 20 merkkiä)
    • Sekä Y-tunnus että ALV-numero näytetään laskuilla, jos ne on kumpikin annettu
      • Englanninkielisillä laskuilla muutettu VAT (Y-tunnus) -> Business ID
      • Ruotsinkielisellä laskulla muutettu Organisationsnr (Y-tunnus) -> FO-nummer
      • ALV-numero on englanninkielisellä laskulla VAT number ja ruotsinkielisellä Momsnummer
    • Jos yrityksellenne on määritetty tällä hetkellä Y-tunnus ALV-numero -muodossa, suosittelemme vaihtamaan sen Y-tunnus muotoon ja lisäämään ALV-numeron omaan kenttäänsä. Jos Y-tunnuksena on ALV-numero, niin verkkolaskujen lähetys ei ole tällöin mahdollista.
    • Jos ALV-numero on annettu, lisätään se verkkolaskun Finvoice-aineistoon SellerOrganisationTaxCode-kenttään
    • Asiakastiedoissa ko. tiedolle on vain yksi kenttä, Y-tunnus, johon voi suomalaiselle asiakkaalle (asiakas, jonka laskutusosoitteen maana on Suomi tai jos maata ei ole valittu) antaa joko Y-tunnuksen tai ALV-numeron. Muun maalaisille asiakkaille Y-tunnus kenttää ei validoida. Asiakkaalle määritettyä ALV-numeroa ei tarkisteta EU:n tarjoamasta rajapinnasta tässä vaiheessa, mutta ko. ominaisuus on tulossa tulevaisuudessa.
  • Toistuvan laskun kuvaukseen voi lisätä {count}, {total}, {month} ja {year} -tagit, jolloin kun toistuvasta laskusta luodaan lasku, täytetään nämä sen hetkisillä arvoilla. Nämä ovat erityisen käteviä, kun toistuva lasku lähetetään automaattisesti asiakkaalle. Count-tagin kohdalle lisätään kuinka mones lasku on kyseessä, total-tagin kohdalle, kuinka monta laskua tulee yhteensä olemaan, month-tagin kohdalle kuluva kuukausi ja year-tagin kohdalle kuluva vuosi. Kiitokset Lasselle hyvästä kehitysideasta!
    • Jos toistuva lasku on voimassa toistaiseksi, total-tagiä ei tulosteta ollenkaan.
    • Toistuvan laskun kuvaukseen voi lisätä esim. "Erä {count}/{total}" jolloin kun tästä luodaan lasku, sen kuvaus tulee tyyliin "Erä 2/5".
    • Kuvaus voidaan lisätä myös tyyliin "Vuokra {month}/{year}", esim. toistaiseksi voimassa oleville toistuville laskuille, jolloin laskun kuvaus tulee tyyliin "Vuokra 9/2019".
  • Yritystietoihin lisätty uusi tieto - kotipaikka, joka näytetään myös laskulla Y-tunnuksen alapuolella
  • Tuotetiedoista on jatkossa mahdollista ladata kaikki samat tiedot, jotka on myös mahdollista tuoda palveluun, jolloin esim. tuotetietojen siirto tililtä toiselle on entistä helpompaa.

Muutokset

  • Jos yritti (tietokoneella) tallentaa lomaketta, jossa oli jotain vikaa, näytettiin käyttäjälle virheilmoitus "Toiminto ei onnistunut. Katso lisätietoja viemällä hiiri punaisten lomakekenttien päälle." Jos ko. kenttä ei ollut samaan aikaan näkyvillä ruudulla, piti käyttäjän scrollata ruutua, jotta sai virheellisen kentän näkyviin. Jatkossa käyttöliittymä siirtyy automaattisesti ensimmäisen virheellisen kentän kohdalle.
  • Sähköpostien lähetysosoitteen voi jatkossa vaihtaa myös Basic- ja Standard -tasoilla, joilla arvona voi olla joko oletuksena oleva info@laskupiste.fi tai uutena lisätty laskutuspalvelu@laskupiste.fi. Syynä on se, että oletuksena olevalla osoitteella sähköposteista on päätynyt noin 10 - 15 % vastaanottajien roskapostikansioihin. Jälkimmäinen osoite on testeissämme toiminut paremmin, mutta teidän kannattaa testata, kumpi osoite toimii paremmin teidän asiakkaidenne kohdalla. Jos jälkimmäinen osoittautuu pidemmässä käytössä paremmaksi, muutamme sen jatkossa oletukseksi.
  • Valitse useita -toiminnallisuus toteutettu siten, että se toimii jatkossa myös mobiililaitteilla. Ko. toiminnallisuus löytyy jatkossa lasku-, kuitti-, tarjous- ja rahtikirjalistausten yläpuolella olevan Toiminnot-napin takaa.
  • Lisätty uudet yksikön tyypit: rivi ja sivu
  • Muutettu laskulle tilisiirtolomakkeen yläpuolelle tulostettavat yritystiedot neljästä sarakkeesta kolmeen ja muutettu hieman tietojen esitystapaa. Samalla pankkitiedot on otettu tästä kohtaa pois, sillä ne ovat näkyvissä tilisiirtolomakkeella. Muutoksen avulla sarakkeisiin saatiin lisätilaa, eikä pitkä yrityksen nimi tai katuosoite, rivity enää kahdelle riville. Jos yritykselle on määritetty ALV-numero, se tulostuu Y-tunnuksen alapuolelle ja jos on annettu uusi kotipaikka, se tulostuu näiden kummankin alle.

Bugikorjaukset

  • Jos yritti tallentaa rahtikirjan ilman rahtikirjan numeroa, järjestelmä ilmoitti yleisestä virheestä. Jatkossa kerrotaan, että rahtikirjan numero on pakollinen tieto.
  • Jos maksuvalvonta oli käytössä, loi hyvityslaskun henkilöasiakkaalle ja jos laskun eräpäivään oli alle 14 päivää, ei palvelu antanut lähettää laskua. Jatkossa ko. tarkistusta ei suoriteta ollenkaan hyvityslaskuille. Kiitokset Lasselle ongelman raportoinnista!
  • Toistuvan laskun automaattilähetyksessä käytettävien sähköpostiviestin otsikon ja sisällön oletusarvot haettiin toistuvaa laskua muokattaessa kyseiseltä käyttäjältä eikä toistuvan laskun luoneelta käyttäjältä (jota käytetään, kun automaattiviesti luodaan). Jatkossa ko. arvot haetaan toistuvan laskun luoneelta käyttäjältä. Samalla korjattiin ko. kenttien pituustarkistuksessa ollut virhe. Kiitokset Tarjalle ongelman raportoinnista!
  • Jos tarjouksen tilausvahvistuksen alemmassa viestikentässä oli yli 450 merkkiä pitkä kuvaus, ei ko. tarjousta voinut pilkkoa useaksi laskuksi, sillä laskulla vastaavan kentän maksimipituus on 450 merkkiä. Jatkossa tällaisessa tapauksessa tilausvahvistuksen alemmasta viestikentästä otetaan maksimissaan 450 merkkiä mukaan luotujen laskujen alempaan viestikenttään.

FAQ

  • Lisätty seuraavat kysymykset vastauksineen:
    • "Miksi lähettämäni sähköposti on päätynyt roskapostikansioon?"
    • "Miten lisään osasuorituksen laskulle?"
    • "Miksi palvelu pyytää lataamaan sivun uudelleen?

Markus Kettunen / Laskupiste / 21. syyskuuta 2019

|

Yritys

Täysin suomalainen asiantuntijaorganisaatio Laskupiste-palvelun takana

Laskupiste Oy
Paperitehtaankatu 18
37100 Nokia
etunimi.sukunimi@laskupiste.fi

Yli 15 vuoden kokemus selainkäyttöisistä tietojärjestelmistä sekä useiden vuosien kokemus pilvipalveluista takaavat osaavan kumppanin ja hyvän palvelun.

© 2019 Laskupiste Oy